Chronische stress

Chronische stress is een vorm van stress wat ontstaat door het alarm mechanisme op lange termijn. Het lichaam van de mens reageert op emotionele en fysieke gebeurtenissen, het bereidt zich voor op nieuwe situaties. Tijdens het voorbereiden wordt de hartslag en de bloeddruk verhoogd, dit is stress. Als het alarm mechanisme op lange termijn blijft voortdoen is de kans op chronische stress erg hoog. De chronische stress kan een gevolg hebben op de gezondheid van de mens, er kunnen hartproblemen optreden.

Hoe weet ik of ik chronische stress heb?

Het is lastig in te schatten wat het verschil is tussen chronische stress en stress. Stress dringt normaal gesproken terug wanneer de nieuwe situatie voorbij is. Als men na de nieuwe ontwikkelingen nog steeds last heeft van stress bestaat de kans dat er chronische stress aanwezig is. Het lichaam kan dan niet terug keren naar de oude situatie, en is zich telkens aan het voorbereiden op de nieuwe situaties.

Doordat het lichaam zich telkens voorbereid is er weinig rust aanwezig. Het gevolg hiervan is dat het lichaam oververhit raakt. Je adrenalinespiegel gaat hierdoor naar boven. Het verhogen van de adrenaline spiegel is te danken aan het lichaam. Het lichaam wil namelijk de negatieve effecten van vermoeidheid tegengaan.

Is chronische stress gevaarlijk?

Ja, chronische stress is gevaarlijk voor het menselijk lichaam. Door stress neemt de bloeddruk snel toe wat leidt tot eventuele hartkloppingen. De verhoogde bloeddruk kan permanent blijven en de kans is aanwezig dat de bloeddruk niet meer naar beneden gaat. Het hart gaat sneller kloppen wat leidt tot een verhoogde kans van hartritmestoornissen. Het hart is dan steeds drukker en is minder gevarieerd.

Verder is het bekend dat mensen met chonische stress vaak last hebben van hun buik. De boosdoeners zijn voornamelijk de darmen en de maag. Door de chronische stress komt de buik onder zware druk te liggen wat kan resulteren in rugklachten. In het geval van andere aandoeningen (zoals diabetes, alcoholverslaving, tabakgebruik etc.) kunnen er nog andere ziekten optreden.

Hoe vermijd je chronische stress

Chronische stress kan men voorkomen om stress te vermijden. Stress is een lichaamsreactie die door vele manieren tegengegaan kunnen worden. Het is belangrijk om de weerstand te verhogen. Je weerstand verhoog je door gezond te eten en te letten op de ingrediënten, zo is vitamine C erg goed. Daarnaast zijn er trainingen te volgen die inzichten geven in het plannen van dagen. Door deze trainingen te volgen is de kans groot dat men in gaat zien hoe en wanneer ze taken moeten aanpakken. Ook kan men leren om de ademhaling te controleren. Als men regelmatig adem haalt  reageert het lichaam hier positief op, want men kan beter nadenken indien hun ademhaling rustig en constant is.

Daarnaast is het erg belangrijk om te leven met een doel. De mens werkt graag naar een doel toe en kan niet functioneren wanneer er verschillende taken te zijn voldoen. Als het doel achteraf niet meer mogelijk blijkt te zijn, dan zijn er genoeg andere punten waar men zich op kan focussen.

Leave a Reply